Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Przebudowa DW 925 z Rybnika do Mikołowa i Rudy Śląskiej przekroczyła półmetek. Nowa droga ma wytrzymać 50 lat

Jest to jedna z większych, realizowanych obecnie inwestycji w województwie śląskim. Wartość inwestycji opiewa na kwotę niespełna 344 mln zł.

Przebudowa DW 925 z Rybnika do Mikołowa i Rudy Śląskiej przekroczyła półmetek. Nowa droga ma wytrzymać 50 latZDW Katowice
Montaż zbrojenia mostu nad Potokiem Chudowskim

Od dziewiętnastu miesięcy trwa przebudowa DW 925 na długości ok. 25 km, od granicy Rudy Śląskiej z Mikołowem do granicy Rybnika. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.

Na wielu odcinkach wykonano już rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi, przebudowano infrastrukturę techniczną taką jak kanalizacja, sieci teletechniczne, czy gazociągi. Powstała nowa konstrukcja drogi wraz z warstwami podbudowy wiążącej.

Dużna inwestycja, nawet jak na standardy województwa

Jednocześnie przebudowywane są zatoki autobusowe i zjazdy do posesji. Powstają ciągi pieszo-rowerowe oraz infrastruktura bezpieczeństwa – wysepki separujące i zwalniające ruch, instalacje sygnalizacji świetlnych itp.

W skali wojewódzkiej sieci dróg administrowanych przez samorząd województwa jest to przedsięwzięcie dużej skali. Wskazują na to dwa parametry. Po pierwsze, zgodnie z umową wartość przedsięwzięcia to prawie 344 mln zł. Po drugie przebudowa jest skomplikowana technicznie i społecznie.

Co ze szkodami górniczymi?

Roboty prowadzone są na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka-Leszczyny. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk i Przegędza. DW 925 na przebudowywanym odcinku krzyżuje się z istniejącą siecią drogową: drogami powiatowymi, gminnymi, a także z drogą krajową nr 44 i węzłem autostrady A1.

Złożoność techniczna wynika także z tego, że DW 925 przebiega przez bardzo zurbanizowany teren, nawet jak na warunki naszego województwa. Pas drogowy przeważnie sąsiaduje z budynkami jedno i wielorodzinnymi oraz terenami przedsiębiorstw. Rodzi to nie tylko problemy techniczne, ale powoduje też kłopoty komunikacyjne i społeczne.

Sporym utrudnieniem jest eksploatacja górnicza. Trzy odcinki przebudowywanej trasy, o łącznej długości ok. 10 km są dodatkowo wzmacniane. Zgodnie z projektem technologicznym stosowane są dodatkowe wzmocnienia podłoża przeciwdziałające deformacjom nawierzchni w postaci zbrojenia z geosyntetyków wykonanych z niskoskurczowych polimerów wypełnionych kruszywem (tzw. materace). Roboty te wymagają zwiększonego zakresu prac i generują wyższe koszty.

Obecnie stopień zaawansowania prac jest zróżnicowany ze względów technologicznych i z potrzeby zachowania dojazdu do posesji. Roboty rozbiórkowe, przebudowa infrastruktury i budowa nowej konstrukcji drogi są wykonywane w wielu miejscach. Po zakończeniu pewnych etapów, ekipy wykonawcze przenoszą prace w inne miejsca, zapewniając tymczasowe warunki dojazdu do posesji. Wykonawca na bieżąco informuje lokalną społeczność, w tym władze miast i gmin w zmianach organizacji ruchu. Niejednokrotnie, na czas kilku godzin ruch może być całkowicie zamknięty, gdy układana jest masa bitumiczna. Oczywiście ruch tranzytowy jest całkowicie zamknięty.

Droga ma wytrzymać 50 lat

Po przebudowie jej użytkownicy otrzymają całkowicie nową drogę, której trwałość planowana jest na 50 lat. Jedynie, co ok. 10 lat wymieniana będzie warstwa ścieralna nawierzchni. Jej konstrukcja będzie dostosowana do nacisku pojedynczej osi 11,5 T. Zmieniona będzie geometria skrzyżowań. Istniejące chodniki zostaną przebudowane i powstaną nowe ich odcinki.

Będą drogi rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowane zostaną zjazdy do posesji. Podobnie zatoki autobusowe będą przebudowane i wybudowane nowe. Na przystankach autobusowych wykonane będą krawężniki „peronowe”, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną miejsca do kontroli ruchu. Przebudowane będą przepusty i obiekty mostowe. Zastosowana będzie tzw. cichsza nawierzchnia.

Warto dodać, że przedsięwzięcie pod nazwą „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik”, zgodnie z decyzją Zarządu Województwa Śląskiego nr FESL.04.01-IZ.01-06CB/23 z 17 kwietnia 2024 r. otrzymało dofinansowanie w wysokości 292 102 083,93 zł i jest realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 Priorytet FESL.04 „Fundusze Europejskie dla sprawnego transportu” Działanie FESL.04.01 „Drogi wojewódzkie”.

źródło: ZDW Katowice, oprac. ż

To jest tylko fragment tekstu.

Aby korzystać z portalu bez ograniczeń zarejestruj się lub zaloguj.
Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać.
Zarejestruj się
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].