Trzy nowe pociągi Kolei Śląskich obsługują połączenia Katowice - Racibórz i Katowice - Bohumin
Punktualnie o godzinie 10:31 z katowickiego dworca do stacji w Bohuminie odjechał pierwszy z pociągów Impuls 2, które zasiliły tabor Kolei Śląskich

W sumie, na tory regionu w poniedziałek 24 lutego wjechały trzy nowoczesne tego typu pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki Newag. Kursują na linii S7 łączącej Katowice z Raciborzem i S71 Katowicami – Bohumin. W dni robocze i wolne Impulsy będą obsługiwać kolejno 12 i 18 połączeń.
Do pracy, do szkoły, na urlop i na zakupy
- Uzupełnienie taboru Kolei Śląskich o nowoczesne składy to w praktyce inwestycja w komfort podróżowania i bezpieczeństwo pasażerów. Tylko w tym roku planowany jest odbiór sześciu pojazdów kolejowych wraz z pakietem naprawczym, na co w budżecie województwa zabezpieczona jest kwota 224 mln 475 tys. zł, co też odzwierciedla jak ważnym aspektem jest dla nas komunikacja pomiędzy miastami regionu. Co ważne, jest to transport w pełni ekologiczny, przyjazny dla środowiska. Kolej staje się też coraz częściej alternatywą dla transportu kołowego. To również pokazują liczby. Drugi rok z rzędu Koleje Śląskie utrzymały wynik 22 mln pasażerów, którzy skorzystali z oferty tego właśnie przewoźnika. Pociągami Kolei Śląskich jeździmy na urlop i na zakupy do sąsiadujących ze sobą miast regionu. Dzięki nowym składom, które trafią do nas, tabor Kolei Śląskich zwiększy się o połowę. Łącznie do Kolei Śląskich z Nowego Sącza przyjedzie 31 pojazdów. 26 nowych Impulsów w ramach zamówienia złożonego przez Województwo Śląskie i pozostałe 5 zakupionych przez Koleje Śląskie. Prawie 1,5 mld zł z budżetu Województwa Śląskiego, spółki Koleje Śląskie i programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 trafi na zakup i utrzymanie 31 nowoczesnych pociągów. Z trzech już mogą korzystać mieszkańcy regionu – zaakcentował podczas briefingu prasowego Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.
W jednym pociągu jest 400 miejsc dla pasażerów. Pomyślano też o rodzinach i rowerzystach
Trzy pierwsze pociągi Impuls 2 ruszyły na tory Województwa Śląskiego idealnie na początku drugiego tygodnia zimowych ferii. Na pokładzie każdego z czteroczłonowych pojazdów 31WEbc z rodziny Impuls 2 znajduje się 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące, maksymalna przewidziana przez producenta strefa rowerowa na 10 jednośladów, a także strefa dla rodzin z dziećmi z interaktywną grą edukacyjną ze śląskim motywem – wyzwanie polega na odnalezieniu zaginionych klejnotów w tajemniczej kolejowej kopalni.
- Dla turystów to idealne udogodnienie. Mam zwłaszcza na myśli tych pasażerów, którzy planują ruszyć w trasę zabierając ze sobą rowery. Zgodnie z terminarzem dostaw, dwa pierwsze Impulsy 2 pojawią się do końca lipca 2025 roku, kolejne w sierpniu i we wrześniu. Całość zamówienia, czyli dostawa 26 nowoczesnych pociągów ma zostać zrealizowana do 2027 roku – dodaje wicemarszałek Grzegorz Boski.
Pociągi są przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu regionalnego z maksymalną prędkością do 160 km/h. Każdy z nowych Impulsów 2 posiada również dodatkowe udogodnienia dla osób niedosłyszących w postaci pętli indukcyjnych, a także nowoczesną informację pasażerską wyświetlającą informacje o podróży w trzech językach. W pojazdach zastosowano także energooszczędne oświetlenie LED.
Pociągi za 1,5 mld zł
Wartość umowy zawartej pomiędzy Województwem Śląskim a Newagiem to niemal 1,5 mld zł. Połowa tej kwoty, czyli 645 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej, z programu “Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027”.
- Powiększenie taboru pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz płynną wymianę pojazdów, których czas eksploatacji powoli dobiega końca. Dzięki nowym Impulsom będzie możliwe lepsze przygotowanie oferty dla pasażerów i dostosowanie wielkości składów do potrzeb podróżnych – mówi Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
Nowosądecka firma Newag jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra. Łącznie z zamówieniem województwa śląskiego Newag wyprodukuje 31 nowych składów, które zasilą flotę Kolei Śląskich.
- Dostarczając Kolejom Śląskim nowoczesne Impulsy 2, realizujemy naszą misję dostarczania innowacyjnych i niezawodnych pojazdów szynowych, które wyznaczają standardy nowoczesnego transportu kolejowego w Polsce. Cieszymy się, że nasza współpraca z województwem śląskim oraz Kolejami Śląskimi przyczynia się do poprawy komfortu i jakości podróży pasażerów. To kolejny krok w dynamicznym rozwoju kolei regionalnej, w którym NEWAG ma zaszczyt brać udział. Mamy nadzieję, że nasze pojazdy spełnią oczekiwania zarówno przewoźnika, jak i mieszkańców regionu, zapewniając im bezpieczne, wygodne i ekologiczne podróże – mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.
Co ciekawe, Koleje Śląskie postanowiły wykorzystać zainteresowanie dostawą nowych pociągów i premierowy przejazd jednym z nowych Impulsów 2 wystawiły na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Oferta spotkała się ze sporym zainteresowaniem, a licytację wygrała poznańska firma Iris GmBH zajmująca się produkcją czujników zliczających pasażerów w pociągach, które zostały zamontowane m.in. w nowych Impulsach.
źródło: UM WŚ, oprac. ż
Ludzie

Marszałek Województwa Śląskiego
@Jaco333 Śląsk może być dumny ale czy cały? Jastrzębie, Żory, Pszów, Piekary Śląskie, Cieszyn - z tych nowych pociągów nie skorzystają... Na Śląsku są lepsze i gorsze miejsca do życia.
@Obywatelka26 gwoli ścisłości wlecze się tylko między Rybnikiem Towarowym a Wodzisławiem bo tam jest 60 km/h i z Katowic Ligoty do Katowic Piotrowic. Między Katowicami Piotrowicami a Rybnikiem jest przeważnie 100-110 km/h czyli prędkość jaką autem można osiągać tylko na autostradzie. Natomiast żaden samochód czy autobus nie może równać się z poziomem komfortu siedzenia i bezpieczeństwem w tak nowoczesnym pociągu.
Gdzie wykorzystają prędkość 160 km/h? Na trasie pociąg się wlecze 60-80 km/h (a i też mocno zwalnia - to już sprawa PLK). Ale plus że jeżdżą regularnie.
@ Bogumin
To już sprawa dopuszczenia na czeskie koleje (system zabezpieczenia, przeszkolenia maszynistów). Co będzie za 10 lat jak Czesi zmienią system zasilania trakcji...
Mając do dyspozycji komfortowy pociąg kursujący regularnie rzeczywiście można pozostawić auto na wakacje i duże zakupy a do pracy czy na piwko ze znajomymi jechać pociągiem. Śląsk może być dumny z dobrej oferty kolejowej.
Nowy zakup składów cieszy ale i niepokoi, gdyż brak dokumentacji na wjazd do Czech-Bogumina i tak wielce szoł zrobione z falstartem pociąg Katowice-Bogumin, który nie mógł wjechać do Bogumina i kończy trasę w Chałupkach, a dalej przesiadka na autobus ZKA - nie tego spodziewa się po nowym taborze.
Czyżby materiał sponsorowany Kolei Śląskich itd. bo redaktor naczelny Nowin Wojciech Żołneczko nawet się nie wysilił, aby być rzetelnym w podawanej wiadomości.
Tu całość o tym tiny.pl/8k4chk84
Bardzo to cieszy, że mieszkańcy Czerwionki, Rybnika czy Wodzisławia będą jeździli jeszcze nowocześniejszymi składami niż tymi którymi jeździli do tej pory. Super wiadomość!