Pociągi dalekobieżne za długie na peron. Czy w Kuźni Raciborskiej szykują się zmiany?
Choć stacja kolejowa w Kuźni Raciborskiej została przed laty zmodernizowana, pojawił się problem – w ramach przebudowy perony zostały skrócone. To stwarza trudności dla pasażerów pociągów dalekobieżnych, bo nie wszystkie wagony mieszczą się przy peronie. Czy w tej sprawie planowane są zmiany?

Pociągi PKP Intercity nie mieszczą się w pełni na peronach stacji w Kuźni Raciborskiej, co utrudnia pasażerom wsiadanie i wysiadanie z wagonów, w których mają zarezerwowane miejsca. Z powodu zbyt krótkich peronów – na stacji znajdują się dwa perony jednokrawędziowe o długości 120 m – pasażerowie muszą przechodzić przez inne wagony, by dotrzeć do właściwego. W 2020 roku ówczesny burmistrz Paweł Macha informował o rozmowach z PKP, zwracając uwagę na ten problem (więcej TUTAJ). Mimo upływu kilku lat, wciąż nie wprowadzono zmian. Sprawdzamy u zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP Polskich Linii Kolejowych, czy planowane są jakiekolwiek zmiany w tej kwestii.
Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że trwają prace projektowe dla odcinka linii kolejowej Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. W ich zakresie przewidziano przebudowę stacji Kuźnia Raciborska, w tym dostosowanie jej do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
– Zaprojektowano dłuższe, 200-metrowe perony. Kładka nad torami zostanie zastąpiona wygodnym i bezpiecznym przejściem podziemnym, wyposażonym w windy. Dojście do peronów będzie możliwe także od strony wiaduktu, wyznaczonym chodnikiem, gdzie komunikację ułatwią windy – przekazuje Głowacka.
Dodaje, że zakończenie prac projektowych planowane jest na IV kwartał 2025 roku, a realizacja robót budowlanych mogłaby rozpocząć się w latach 2027–2030, pod warunkiem zapewnienia finansowania.
Do tematu przyszłości peronów wracamy przy okazji dyskusji o stanie budynku dawnego dworca kolejowego w Kuźni Raciborskiej. Obiekt budzi coraz większy niepokój wśród mieszkańców, którzy obawiają się, że może dojść do katastrofy. Mimo to właściciel – Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Katowicach – na razie nie planuje jego wyburzenia.
Jak informuje Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komunikacji PKP, budynek jest zabezpieczony przed dostępem osób postronnych – wejścia zostały zamurowane, instalacje odłączone, a sam obiekt oddzielono od części peronowej. Podkreśla, że stan techniczny jest regularnie monitorowany, a w najbliższym czasie planowane jest dodatkowe zabezpieczenie okien na piętrze.
Więcej:
Ludzie

Były burmistrz Kuźni Raciborskiej.
Jeżdżę dużo pociągami nie tylko po Polsce. Zdarzają się takie stacje w innych krajach i nie mają z tym problemu. Przez radiowęzeł w pociągu informują o zbliżającej się stacji i proszą,by wysiadający tu pasażer wagonu numer.... przeszedł do wagonu nr...tego który będzie przy peronie do wysiadania.
Może warto też zwrócić uwagę na fakt, że z Kuźni Raciborskiej znacznie łatwiej dojechać do stolic województwa opolskiego i dolnośląskiego, a nawet do Trójmiasta niż do Katowic jako stolicy województwa, do którego Kuźnia Raciborska należy. Lepsze skomunikowanie z większymi miastami....