Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Od 1 stycznia nie zatankujesz klasycznej benzyny PB 95 (E5). Sprawdź, czy twój pojazd jest przystosowany do nowego paliwa

Benzyna silnikowa E5 zostanie zastąpiona benzyną E10. Oznacza to wzrost zawartości biokomponentów z 5% do 10%. - Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa - informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Od 1 stycznia nie zatankujesz klasycznej benzyny PB 95 (E5). Sprawdź, czy twój pojazd jest przystosowany do nowego paliwaFreepik
Zmiana nie dotyczy pojazdów na olej napędowy. Zdjęcie ilustracyjne
Czytasz ten artykuł w ramach limitu 10 artykułów.

Zarejestruj się lub zaloguj aby korzystać z portalu bez ograniczeń!
Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać.
Zarejestruj się
Zostało Ci 7 artykułów do przeczytania.
Zarejestruj się lub zaloguj i czytaj bez ograniczeń!

Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać!

Przystosowanie silnika do zasilania benzyną silnikową E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10.

Kompatybilność samochodu z nowym paliwem można sprawdzić na stronie:

e10.klimat.gov.pl

Benzyna E5 pozostanie dostępna na stacjach paliw, tyle że w klasie premium (PB 98 E5, piszemy o tym dalej). W przypadku braku kompatybilności pojazdu z benzyną E10 eksperci zalecają tankowanie E5 (PB 98).

O ile wzrośnie zużycie benzyny?

Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2%), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Po co ta zamiana?

Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach, gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.

98 bez zmian

Benzyna „Premium” 98 nie ulegnie zmianie – format E10 zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95, natomiast benzyny „Premium” 98 dalej będą sprzedawane w formacie E5. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.

źródło: Minisetrstwo Klimatu i Środowiska, oprac. ż

12 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~piotrpawel (31.60. * .118) 28.12.2023 22:30

a co z pilami spalinowymi i kosiarkami?

~Sde (5.184. * .27) 06.12.2023 12:03

Trochę zamieszania i wszystko wróci do normy.

~TAJEMNICZY_ (83.26. * .100) 05.12.2023 18:22
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

PO jeszcze nie rządzi a już wycofują Pb95.

~antyK0munista (87.205. * .39) 04.12.2023 00:00
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

niemiecki EUrokomunizm siłą forsowany w Europie a w Indiach śmieci do rzek i morza.

~sdv (77.222. * .109) 03.12.2023 01:07

do narzedzi ogrodniczych beznyna alkilatowa eko paliwo dostepne w internecie

~sdv (77.222. * .109) 03.12.2023 01:06

Do narzedzi ogrodniczych tylko benzyna alkilatowa odpowiednik pb95 bez etanolu czyli to jest pb95E0

~SzaryMieszkaniec (5.173. * .156) 03.12.2023 00:50

2/2 Tyle się mówi o smogu w miastach. To niech jeszcze bardziej ograniczą prędkość w miastach. Silnik spalinowy generuje określoną ilość spalin np przez godzinę pracy. I teraz jak tę godzinę wykorzystamy? Mając do pokonania odcinek np 50 km (Rybnik - Katowice) możemy jechać 50 km/h - trujemy przez godzinę, Jedźmy 100 km/h - to tylko pół godziny. Ograniczmy prędkośc do 30 km/h - tu już trujemy przez 1h 40 min ! Więc kiedy jesteśmy eko i zmniejszamy smog? - jadąc szybciej! Sami "ekolodzy" przyznają po cichu że zmniejszenie prędkości NIE WPŁYNĘŁO na zmniejszenie smogu - a zdecydowanie go ZWIĘKSZYŁO (i to nawet przy ograniczeniu ilości pojazdów). Problem może rozwiązać budowa obwodnic miast, zwiększenie transportu ładunków koleją. Inną - poważniejszą kwestią - jest sprowadzanie tańszego węgla z Rosji. Rząd pisu niby zablokował ropę i węgiel z Rosji ale transporty docierają z neutralnych portów - gdzie towar "legalizują" jako nierosyjski. Podobnie tani węgiel z Chin (gdzie możesz spotkach w węglu przemielonego Chińczyka - tam nie ma norm bezpieczeństwa). Tymczasem dalej płynący szeroką strugą rosyjski węgiej jest koszmarnie zasiarczony i z dużą zawartością popiołu (nawet elektrownie mają problemy z jego spalaniem). Nasz węgiel nie ma tego problemu (ale jest droższy w wydobyciu) - i przez to przegrywa konkurencję. A i UE dokłada swoją cegiełkę - "zamykać Polskie kopalnie!", a w Niemczech odkrywkowe kopalnie węgla BRUNATNEGO i elektrownie są uśpione (NIE ZLIKWIDOWANE) - są przygotowane na kryzys energetyczny.

~SzaryMieszkaniec (5.173. * .156) 03.12.2023 00:15

1/2 Mówią i piszą o truciu przez samochody a tymczasem ile spalinowego sprzętu ogrodowego, budowlanego ma katalizatory? Ba! - często są to nawet silniki dwusuwowe. Problememt też są auta z wyciętym katalizatorem czy DPFem - te powinny od razu z drogi trafić na stację demontażu a właściciela ukarać np 30 000 zł grzywny. A co mają zrobić ci co jeżdżą starszymi autami czy zabytkowymi - które często nie są dostosowane do nie tylko do biopaliw ale nawet do wysokooktanowej benzyny. Zezłomować czy odstawić do muzeów jako niejeżdżące eksponaty? Te szczyty "klimatyczne" to szczyty HIPOKRYZJI. Przykład: 3 (TRZY) osobowa delegacja z Wielkiej Brytanii przyleciała TRZEMA samolotami (względy bezpieczeństwa - 3 najwyższe osoby w państwie nie mogą podróżować razem w jednym samolocie, samochodzie, autobusie). I tak większość delegacji. Na poprzednim szczycie w Szwajcarii - na JEDEN samolot przypadało ŚREDNIO 1,2 członka delegacji (samoloty po przybyciu delegatów były wysyłane puste na lotniska odległe nawet o 500 km! - aby zaparkować). Celebryci, rządzący - nam każą jeździć eko autkami (elektrycznymi) - a sami mają kilka prywatnych odrzutowców (bo pojechał sobie na obiad na drugi koniec świata), wożą ich w pancernymi autami z wielkimi silnikami. A na pokaz czasami pokazują się w autach elektrycznych, rowerach i mowią jacy to oni są eko... Skoro ci przywódcy są tacy eko to czemu nie pojechali np pociągami (bo tam ich praktycznie nie ma) - generalnie czemu nie jeżdżą po Europie pociągami. Śmiejemy się z Kima ale on woli pociąg... (ostanio nawet Putin częściej z niego korzysta).

~kierowca64 (83.22. * .105) 02.12.2023 19:59

"Od 1 stycznia nie zatankujesz klasycznej benzyny PB 95 (E5)" o ile ja dobrze zrozumiałem, stacje benzynowe nie będą miały zakazu sprzedaży tego paliwa. Natomiast paliwo E10 ma być obowiązkowo oferowane jako podstawowe na stacji.

~WujStaszek (195.254. * .225) 02.12.2023 12:58

"SzaryMieszkaniec" ... Święta prawda. UE kosztem drenowania portfeli Europejczyków "ratuje" świat.

~SzaryMieszkaniec (5.173. * .156) 02.12.2023 12:06

2/2 Prodkujemy coraz więcej nietrwałych bubli (ale za to modnych - przykład - telefony komórkowe, sprzęta AGD i RTV) - bo liczą się słupki sprzedaży - tymczasem jest to marnotrawstwo surowców, energii, pracy. Amazon NISZCZY miesięcznie ok 12 TYSIĘCY niesprzedanych nowych laptopów, w Chinach stoją setki tysięcy nowych rowerów, skuterów i aut elektrycznych (które są przeznaczone do złomowania - ale u nich jest dziwne prawo dotujące startupy). Kraje Afryki - gdzie jeżdżą dziesiątki milionów aut które już dawno powinny być zezłomowane, podobnie stocznie złomowe - gdzie "utylizują" wielkie statki. Czemu nie zajmą się ekologią u źródła - w kopalniach litu i kobaltu, zakładach wstępnej przeróbki - tam raz że pracują dzieci a dwa że trujące, rakotwórcze odpady poprodukcyjne wylewają na pola i do rzek. Czemu nie ukarzą Niemców za ZAKOPYWANIE tysięcy ton nieprzetwarzalnych łopat z elektrowni wiatrowych. Nam każą zamykać kopalnie a w Niemczech kopalnie odkrywkowe uwalniają tysiące ton metanu (kopalnie są "uśpione" - przygotowane do natychmiastowego wznowienia wydobycia). Ekohipokryzja...

~SzaryMieszkaniec (5.173. * .156) 02.12.2023 12:04

1/2 Co ze sprzętem ogrodowym (kosiarki, piły, podkaszarki, odśnieżarki), oraz agregatami prądotwórczymi? Czy one też "łykną" E10? A kiedy większa ilość biokomponentu do diesli? Na rządowej stronie znalazłem kilka ciekawych "kwiatków" - bo np Polonez - do kogo się zwrócić jak producent, dystrybutor nie istnieje? Albo pojazdy SAM (mam sam siebie zapytać czy to łyknie E10?). Kolejna kwestia - trzeba zwiększyć ilość upraw (czyli dodatkowe nawożenie, środki ochrony roślin których produkcja generuje dodatkowe CO2) na potrzeby produkcji biopaliw - czy ilość wyprodukowanego CO2 w całym cyklu produkcji biokomponentu nie jest większa niż zysk z zastosowania? W Ameryce Południowej jest nawet paliwo E85 (!) i silniki są przystosowane do tegoż paliwa. Teraz na szczycie klimatycznym w "królestwie ropy" będą omawiać jak ograniczać emisję CO2 - taaak - arabki nie dopuszczą do obniżania swoich zysków (najwięcej paliwożernych aut opócz USA jest właśnie w krajach arabskich), Same kilkuosobowe delegacje PRZYLECIAŁY WIELKIMI lub PRYWATNYMI samolotami - gdzie protesty "ekologów"? Ekologia? - w ZEA - przez PONAD 3 MIESIĄCE płonęło gigantyczne składowisko zużytych opon. Gdzie byłi krzykacze z "organizacji ekologicznych"? Znowu będzie tak - że nam - Europejczykom dokręcą "eko"śrubę a największych trucicieli (Chiny, USA, Indie) zostawią w spokoju (w Indiach śmieci są po prostu wyrzucane prosto do rzek).