Kupno nieruchomości publicznych w drodze przetargu
Nieruchomości mogą być nabywane od osób prywatnych – fizycznych i prawnych, a także od podmiotów publicznych, czyli jednostek Skarbu Państwa i samorządu terytorialnego. Najczęstszą formą sprzedaży tego rodzaju nieruchomości jest przetarg.

Kwestię sprzedaży nieruchomości publicznych jest ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami, a także ustawy: z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego, z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości; z dnia 28 września 1991 r. o lasach; z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Co do zasady, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, nieruchomości są w drodze przetargu. Przetarg ogłasza, organizuje i przeprowadza właściwy organ albo minister. Ogłoszenie o przetargu podaje się do publicznej wiadomości po upływie odpowiednich ustawowych terminów, na przykład bo upłynięciu terminu do zgłoszenia prawa pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości przez uprawnione osoby.
W ogłoszeniu o przetargu podaje się informacje zamieszczone w wykazie oraz czas, miejsce i warunki przetargu, a w razie ogłoszenia kolejnego przetargu lub rokowań, również terminy przeprowadzenia poprzednich przetargów, a ogłoszenie o przetargu wywiesza się w siedzibie właściwego urzędu. Dodatkowo informację o ogłoszeniu przetargu podaje się do publicznej wiadomości na stronach internetowych właściwego urzędu.
Przed ogłoszeniem o przetargu rozpatruje się wnioski osób uprawnionych do nabycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, informacji o nieruchomości, której ten wniosek dotyczy, nie zamieszcza się w ogłoszeniu o przetargu. Przetarg można odwołać jedynie z ważnych powodów, niezwłocznie podając informację o odwołaniu przetargu do publicznej wiadomości, a w informacji podaje się także przyczynę odwołania przetargu.
Przetargi przeprowadza się w formie: przetargu ustnego nieograniczonego; przetargu ustnego ograniczonego; przetargu pisemnego nieograniczonego; przetargu pisemnego ograniczonego. Przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny, a przetarg pisemny ma na celu wybór najkorzystniejszej oferty. Przetarg ograniczony organizuje się, jeżeli warunki przetargowe mogą być spełnione tylko przez ograniczoną liczbę osób.
Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym przeprowadza się drugi przetarg, w którym można obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu. Jeżeli drugi przetarg również zakończył się wynikiem negatywnym, wówczas można zbyć nieruchomość w drodze rokowań albo organizować kolejne przetargi.
Więcej na EKW.PLUS
Materiał partnera