Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...

Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
@expert - tylko że do nowego rozkładu jazdy jest jeszcze 6 miesięcy, a to dość sporo czasu. Faktycznie wolno im to indzie ale nie siałbym jakiegoś defetyzmu. Pewnie kar umownych nie chcą płacić.
@Tomula nic tylko pozazdrościć tempa robót. U nas od Rybnika po Chałupki nie wygląda to ciekawie, a te kilkanaście osób które robi po 12 godzin na dobę albo i więcej nie nadrobi zaległości. Szczerze coraz czarniej to widzę, zresztą nie tylko ja. Zgadam się, że obecnie wszystko jest rozkopane ale nic nie jest skończone. Na stacji w Wodzisławiu jest bardzo dużo prac do wykonania. Rzekł bym ogrom, od rozjazdów po semafory itd. Nie mówię już nic o torze 22 który miał być przebudowany...
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/95f929adc7f050f2.html stawianie nowych słupów trakcyjnych z wysięgnikiem na przewód uszyniający , jak na linię przeznaczoną dla towarowych wygląda to jakby tam ekspresy chceli puścić
http://www.fotosik.pl/
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a6065c68fbc915bf Tak wygląda między Knurowem a Szczygłowicami jak widać skanska brutalnie atakuje linię remontem ;)
chyba od 15 marca jest ZKO. Jak by nie było to już ponad 3 miesiące. Za ten czas rozjazdy mogłybyć dawno przebudowane, a teraz na stacji jesteśmy ostrożnie mówiąc w połowie prac.
@zxc - a do kiedy jest rozkładowe zamknięcie st. Wodzisław?
Na całym odcinku od Rybnika do Chałupek pracuje max 20 osób. Choćby pracowali 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobe, to i tak się nie wyrobią bo jest ich po prostu za mało.
ułożenie nie, ale jeśli do tego dodasz, nową trakcję, słupy, urządzenia sterowania ruchem, przebudowę przejazdów kolejowych, semaforów oraz rozjazdów na stacji w RTO, WSL, OLZ i CHA, następnie podbijanie toru, testy, odbiory to jest to ogrom prac do wykonania. Za dwa miesące mogą zacząć się jesienne słoty. Wbrew pozorom czasu jest bardzooooo mało.
@zxc - rozumiem twoje obawy ale jednak do nowego rozkładu jest jeszcze pół roku... Perony w Czyżowicach, Bełsznicy, Olzie i Rudyszwałdzie są już chyba gotowe czyż nie? Samo ułożenie toru to nie jest jakiś bardzo długotrwały proces.
Podkreślam, jeszcze jedno, przynajmniej jeden tor i perony od Rybnika po Chałupki musi być zrobiony na 100% nie na 99,9% albo na 60% jak jest teraz. 90% nawet dwóch torów i 3 peronów nic nie daje. To musi być na 100% i to maksymalnie do września, żeby rozkład grudniowy był możliwy. Całe 100%. Niestety narazie to wszystko rogrzebane ale nic nie gotowe.
@Arteks czy zdążą kluczowe są tutaj dwie sprawy:
1) stacja Wodzisław - remont całych tych rozjazdów itd (żeby pomyślny dla Rybnika i Wodzisławia rozkład wszedł w życie, muszą na gotowo zrobić m.in. jeden peron i jeden tor na 100%
2) musi być gotowy odcinek jednotorowy, a na odcinku do Chałupek są dziury: Bełsznica-Olza, Gorzyce/Czyżowice, Olza-Chałupki. Bez ułożenia toru w tym max. przyszłym miesiacu będzie nie tylko siesta ale również adios dla nowego rozkładu jazdy w grudniu 2015.
3) pamiętajmy że samo ułożenie toru to nie wszystko, dalej mamy podbijanie, później jazdy testowe i odbiór, a to znając jak to w innych remontach PLK bywało, trwa znacznie dłużej. IC puści składy przez Zebrzydowice i będzie jak dawniej.
@expert w sytuacji kiedy odcinek Wodzisław-Chałupki jest rozkopany i nie umieją przez kilka miesiacy doprowadzić go do przejezdności, rozkopywanie kolejnych odcinków to głupota. Przecież nawet nie są w stanie zrobić przejezdności od Wodzisławia do Olzy (@idla pisała, że walec po torowisku jeździ) a co dopiero remont stacji Wodzisław i Olza plus odcinek do Chałupek... Zabrali się teraz za Rybnik a ja termin ukończenia w tym roku czarno widzę...
Hiszpanie mogliby się uczyć od Skanski która ledwo co weszła na linię 149 i już słupy nowe ustawia... A na linii 158 często jest siesta... Ale wydaje mi się mimo wszystko że zdążą. W końcu mamy dopiero połowę czerwca. Rzućcie jakąś relację foto!
W Wodzisławiu na tą chwilę sytuacja wygląda następująco. Mamy za sobą już chyba największe wyburzanie, teraz czas na budowanie. Podbudowa pod jeden tor jest gotowa, na dwóch pozostałych remontowanych na stacji zrobione są tylko wykopy tzw. korytowanie. Prace w powiecie wodzisławskim niestety przyhamowały kosztem Rybnika. Ogólnie rzecz biorąc jak pisał @zxc kluczowy będzie najbliższy miesiąc. Jeżeli do 1 sierpnia nie będzie na całej długości od Wodzisławia do Chałupek ułożonego toru, przygotowanego do podbijania, to o remoncie na czas będzie można zapomieć. Do niedawna wydawało się, że roboty nieco przyśpieszyły ale w ostatnich tygodniach w okolicy Wodzisławia, Olzy i Chałupek, znów wyhamowały. Podobnie jak i układanie peronu na stacji w Wodzisławiu.
W Rybniku Towarowym rozmontowują perony i torowisko.
od Bełsznicy w stronę Olzy ubija nasyp walec,wczoraj i dziś
druty na końcu bo zlomiarze z stacji by sprawe załatwili
Aktualnie kompletuje zdjęcia od Rymera do Olzy i za niedługo pojawi się fotorelacja :)
co tam słychać na torach? ostatnio widziałem, że słupy na wysokości karuzeli są gotowe pod trakcję. Może za niedługo będą montować druty. Z drugiej strony na stacji nie ma jeszcze ułożonego toru... Co na odcinkach Bełsznica-Olza i Olza-Chałupki, ktoś wie? ma nowe zdjęcia?
bystrzak podobnie było obok bażanciarni-wyspy, ale nie wiem jak to się tam skończyło (można zobaczyć czy słupy są tam odnowione)
Ciekawą rzecz widziałem we wspomnianym wcześniej miejscu. Przy wiadukcie na Rybnickiej, na granicy Wodzisławia i Radlina na nieczynnym torze wokół dwóch słupów trakcyjnych było rusztowanie, podobne do tych jakie mają budowlańcy przy np tynkowaniu. Wyglądało to jakby owe słupy były poddane renowacji.
obiecnaki cacanki... ciekawe jednak czy faktycznie są jakieś plany odnośnie hali napraw wagonów. Rok temu coś tam obiecywali, ale nic z tego nie wyszło. Wypadałoby zapytać dziennikarzy. Poza tym warte odnotowania jest że pusta stacja zarasta i chyba PKP PLK powinno wysłać jakąś ekipę z kosiarkami albo oprysk zrobić zanim zielsko zniszczy torowisko częsci towarowej które od lat nie remontowane.
http://www.nowiny.pl/egazeta/nowiny-wodzislawskie/2008-04-22/34668-do-rybnika-szynobusem.html
Na wysokości przejazdu kolejowego na ul. Ofiar Oświęcimskich do słupów są już podłączone wysięgniki. Zxc: 4 pary na linii Wodzisław - Chałupki to kpina, niczym by się to nie różniło od stanu sprzed zawieszenia połączeń. Połączeń musi być minimum 8 par, ale nie 4. Jak Ci ludzie mają sobie zorganizować podróż, jeśli pociągów jest co kot napłakał? Jedna para może kończyć bieg w Wodzisławiu, reszta powinna jeździć do Chałupek/Bohumina. Miasto i lobbowanie? Przecież prezydent nawet nie umiał postarać się o przystanek w centrum miasta! W Turzyczce również przydałby się tego typu obiekt.
Dziś na wysokości wiaduktu na granicy Wodzisławia i Radlina pracowała koparka na nieczynnym torze.
miało ale pewnie nie będzie. Skoro mówią o 4 parach to tak pewnie zostanie, da to jak pisałem (z Intercity) 7 pociągów do Czech i z Czech. Z samego Wodzisławia może być naturalnie więcej składów w kierunku Rybnika/Katowic. Dobrze byłoby gdyby w większym stopniu wykorzystywano stację Wodzisław Śląski (postoje składów, kończenie biegu). Ciekawym byłoby pojawienie się jakiegoś czeskiego przewoźnika, gdyby miasto umiało po męsku rozmawiać to np. CD mogłyby jechać do Wodzisławia Śl. a z Wodzisławia Koleje Śląskie. Wszystko jest do załatwienia, potrzeba tylko chodzenia, lobbowania, promocji, ton pism i zaangażowania. Swoją drogą ciekaw jestem co z halą kolejową? ostatnio doszły mnie słuchy że jest szansa aby przejęło ją PKP PLK. Choć może to tylko plotki. Gdyby miasto się w to zaangażowało...
@zxc: Miało być 6 par pociągów KŚ Katowice - Bohumin + 1 para Katowice - Wodzisław Śląski. PKP IC ma uruchomić 3 pary pociągów ekspresowych: 2 relacji Warszawa Wschodnia - Praha Hl.n i jedną parę Warszawa Wschodnia - Ostrava Hl.n. Przy takim rozwiązaniu w dobie z Wodzisławia miałoby odjeżdżać 19 pociągów pasażerskich.
Zobaczymy, jak będzie ale najwieksze opóźnienia są w okolicy Olzy. Ciekaw jestem czy choć z Bełsznicy do Olzy ułożono już nowy tor. W okolicach Piaskowej na granicy Czyżowic i Gorzyc, też było nieciekawie. @Toffi myślę, że będą 4 pary do Bohumina plus 3 pary dalej (1para do Ostrawy i 2 do Pragi), co w sumie daje 7 pociągów do Czech i 7 z Czech. To sporo jeśli obecnie nie mamy żadnego. Może jakiś ogryzek pojedzie na trasie Rybnik/Wodzisław -Olza/Chałupki, wtedy oferta byłaby całkiem niezła. Ważne również aby jakieś wahadło było późnym wieczorem przynajmniej od Wodzisławia do Rybnika i vice versa.
Ja bym się skupił na torowisku, którego nie ma, wykonawca jest totalnie po tyłach z robotą i będę się cieszył jak do grudnia będzie jakakolwiek przejezdność z Wodzisławia do Chałupek. O rozkładzie jazdy to bym rozmawiał w perspektywie grudnia ale przyszłego roku. Przy tym tempie prac jest szansa, że wykonawca się wyrobi.
Z tego co pamiętam to parę lat temu, jeszcze za czasów PR, też była draka bo Czesi nie chcieli wpuszczać do siebie "kibli" śląskiego zakładu PR twierdząc, że stanowią zagrożenie na ich torach. No proszę, minęło parę lat i "nowa jakość" też do Bohumina chce jeździć "kiblami"...
"Stacja Wodzisław Śląski. Dawno zatrzymał się tu czas. Od dawna nie zatrzymują się pociągi". Jeśli początek tego roku to dawno, to gratuluję rzetelności dziennikarskiej. Jeśli chodzi o parametry konstrukcyjne, ta linia miała zawsze maksymalną prędkość szlakową 60km/h. Co do pociągów KŚ, dałbym jeszcze na konkretne decyzje czas. Póki co nie potrafią się dogadać z Czechami i na dodatek jedyne pociągi jakie tam chcą puszczać to stare EN57... Czas pokaże co z tego wyjdzie.
Zapewnienia terminowego zakończenia prac w TVP Katowice i wypowiedź która mnie zastanawia . Według KŚ planuje się 8 pociągów do Bohumina , 4 przez Wodzisław i 4 przez Racibórz. Jak to rozumieć ? reszta tylko do Chałupek , czy też w ogóle można się spodziewać tylko 4 relacje z Katowic do Wodzisławia ? jak to się ma do opublikowanego w marcu planu 2015/2016 ? Może ktoś mnie oświeci ?!
http://katowice.tvp.pl/20394800/w-grudniu-pkp-plk-uruchomi-trase-rybnikchalupki
wczoraj i dzisiaj pojawił sie pojazd do budowy trakcji elektrycznej w rejonie ul.Kopernika
Około miesiąc temu, może trochę więcej. Jeden stacjonował przez jakiś czas na dworcu w Wodzisławiu, drugi coś robił na nieczynnym torze na wysokości stacji autogazu w Radlinie na rybnickiej.
kiedy je widziałes?
Wie ktoś gdzie się podzialy 2 techniczne pociągi do budowy torów które widziałem w Wodzisławiu ?
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/11420346_698736070233066_1324404049_o.jpg?oh=b26171c3a633353419f09e6ac4e0a140&oe=5575FEB0 https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t35.0-12/11268340_698736043566402_859291610_o.jpg?oh=8e44bf6cfb0b3db4d4a55d13f331d42f&oe=5575ECBB jak widać na zdjęciąch poza usunięciem starego toru nr 1 zliwkwidowane został także perony stacji knurów-szczygłowice
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/11420346_698736070233066_1324404049_o.jpg?oh=b26171c3a633353419f09e6ac4e0a140&oe=5575FEB0 https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t35.0-12/11268340_698736043566402_859291610_o.jpg?oh=8e44bf6cfb0b3db4d4a55d13f331d42f&oe=5575ECBB jak widać na zdjęciąch poza usunięciem starego toru nr 1 zliwkwidowane został także perony stacji knurów-szczygłowice
No ok, w tym momencie to druga firma, która w Polsce produkuje tak porządne pociągi :)